Turínské plátno

13. dubna 2009 v 13:33 | Charles |  kalendář
Podle křesťanské tradice bylo do Turínského plátna krátce po ukřižování zahaleno tělo Ježíše Krista.

Lněná textilie je dlouhá 436 centimetrů, široká 110 centimetrů a váží 1420 gramů.

Název plátna je odvozen od italského města Turín, kde je tato relikvie uchovávána od roku 1578. Pouhým okem jsou na ni viditelné obrysy muže vysokého asi 180 centimetrů.
Dodnes nikdo nedokázal uspokojivě vysvětlit, jakým způsobem otisk vznikl.

Skeptici dostali důvod k radosti v roce 1988, když expertní týmy z univerzit v Oxfordu, Curychu a Tusconu provedly radiouhlíkovou zkoušku několika vláken a dospěly k závěru, že roucho vzniklo s 95 procentní pravděpodobností mezi roky 1260 a 1390.

Nedávno se ovšem ukázalo, že testované vzorky byly odstřiženy z opravovaného kusu látky a textilie je ve skutečnosti mnohem starší.

Poslední analýzy kladou okamžik jejího vzniku mezi 1 tisíciletí př.n.l. a 7. století n.l. Autenticitu plátna potvrzuje celá řada verifikovatelných indicií.

Mezi nejpádnější z nich patří způsob tkaní, použitý materiál, otisk mince z roku 29 a přítomnost pylu endemických druhů rostlin.
Třírozměrný obraz Ježíše vytvořený podle Turínského plátna. Jak už bylo zmíněno, na Turínské plátno se dosud neobjasněným způsobem zepředu i zezadu otiskla postava dospělého muže vysokého zhruba 175 až 180 centimetrů.
Jeho stáří se odhaduje na 35 až 40 let.
Vousy a vlasy mu sahaly až po ramena, svalstvo měl dobře vyvinuté, hmotnost nepřesahovala 81 kilogramů.


Pozoruhodné je, že otisk těla zasáhl pouze tenkou vrstvu o tlouštce 180 až 600 nanometrů a přesně odpovídá anatomickým skutečnostem.
Připomíná spíše fotografický negativ.

Obsahuje dokonce trojrozměrná data, na jejichž základě bylo možné rekonstruovat tvář s četnými detaily nezachytitelnými na běžné fotografii (kapky krve na vousech, stopy rozmazané krve na pravé tváři, otisk mincí v očních důlcích).

Snahy o vysvětlení vzniku otisku oscilují od reakce nabalzámovaného těla s povrchem roucha, přes působení plynů, až po elektromagnetické nebo radioaktivní vlivy nebo zručnou malířskou práci bez viditelných stop štětce.
Poslední uvedená možnost je však podle většiny odborníků prakticky vyloučena.


Fotografie Turínského plátna, kterou v květnu 1931 pořídil italský profesionální fotograf Giuseppe Enrie.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Charles Charles | Web | 14. dubna 2009 v 20:29 | Reagovat

Ja vim, asi vás ti nikoho nezajímá,ale tímhle se zabívaj ty nejprestižnější vědci z celýho světa.....
Já myslim, že je to hodně zajímavý....

2 Šmejcka Šmejcka | 16. dubna 2009 v 19:59 | Reagovat

No jo....dyt ty ses nejprestiznejsi vedec z celyho sveta!!!!

3 Šmejcka Šmejcka | 16. dubna 2009 v 20:03 | Reagovat

tak si me presvedcila, abych si to precetla a je to fakt mrte!!!
Vzdycky si rikam, jestli budu mit to stesti, a doziju se vyreseni nejaky takovydle zahady...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama